Konzept "defragged"
"defragged"
ist ein Machinima
- ein in einem Computerspiel
in Echtzeit erstellter
Animationsfilm, dem
keine interaktive
Komponente mehr
innewohnt.
Sukzessive verlagert sich die
Spielebene hin zur filmischen
Darbietung. Es geht um den
Bewusstwerdungsprozess einer
virtuellen Spielfigur im
intermedialen Raum
zwischen Spiel
und Film, sowie um die
parallele Neuorientierung des
Betrachters im sich verändernden Regelwerk.
"defragged" übernimmt die komplette Spielumgebung, das Avatar
und den Sound des First-Person-Shooter Computerspiels Quake III Arena. Selbst
programmierte Scripts, Kameraführung und Ton ermöglichen eine
gezielte Regieführung.
Das Bemerkenswerte an "defragged" ist, dass es sich der Mittel
einer bereits bestehenden, festgelegten virtuellen Spielumgebung bedient,
ohne diese direkt zu verändern. Der Film nimmt diese virtuelle Welt
als gegeben: Sie wird zum Handlungsrahmen einer Spielfigur, die als spielerisches
Werkzeug, Darsteller, existentes Wesen und als Teil dieses hybriden und
sich wandelnden Regelwerkes agiert.
About "defragged"
"defragged"
is a Machinima
- a 3D-Animation
created in realtime.
There is no longer an
interactive component
in this film though it
was created within
a game engine.
The
game content gradually
developes into a cinematic performance.
"defragged" is all about a virtual avatar in the process of
realization within the intermedial space between game and film; likewise it
deals with the new perceptional orientation
of the spectator as well as that of the actor that goes
along with it.
This animation assumes the whole environment, avatars
and sounds of the First Person Shooter "Quake III Arena". Programmed
Scripts, camera work, and sound arrangement enable specific directing.
What
is outstanding about "defragged" is its direct
reference to the rules and features of different media: the interactive game
on the one hand and the linear film on the other. "defragged" also
differs from many other digital artworks as it does not work with changes
of virtual codes
but rather with the consistancy of a virtual construction as such: This created
world becomes the setting for an avatar as a playful tool, an actor, an existent
being and as part of this hybrid and ever changing system.